Kojamo: Koronakriisi voi lisätä vuokra-asumisen suosiota

Kojamon suurin brändi on Lumo.
Kojamon suurin brändi on nykyään Lumo.

Kojamo kertoo, että yhtiön vuosi on alkanut vahvasti. Tänään osavuosikatsauksensa julkaissut yhtiö kasvatti ensimmäisellä kvartaalilla sekä liikevaihtoaan että nettovuokratuottoaan.

Kojamon mukaan vuokra-asumisen vapaus kiinnostaa yhä enemmän, mikä tukee vuokramarkkinoiden kehitystä vielä pitkään.

–Helsingissä vuokralla asuvia kotitalouksia on omistusasujia enemmän, lähivuosina myös Tampereella ja Turussa. Tämä on vahva merkki kaupungistumisen kiihtymisestä ja toisaalta asumispreferenssien muutoksesta.

Yhtiö arvioi, että koronakriisi ei ainakaan vähennä vuokra-asuntojen kysyntää, vaan pikemminkin päinvastoin:

Epävarmuuden arvioidaan heikentävän asuntolainanottohalukkuutta, ja näin lisäävän vuokra-asumisen suosiota.

Kojamo arvioi, että sen oma operatiivinen toiminta jatkuu pääosin häiriöttä koronakriisistä huolimatta.

Asuntojen vuokraaminen jatkuu lähes normaalisti verkkokaupassa eikä vuokrasaamisten odoteta merkittävästi kasvavan lähiaikoina.

Pandemiasta johtuvat rajoitukset voivat lyhyellä aikavälillä vaikuttaa muuttohalukkuuteen ja estää muuttovirtoja.

–Pandemiasta huolimatta uskomme kaupungistumisen jatkuvan ja siksi jatkamme kasvustrategiamme toteuttamista suunnitellusti, kommentoi Kojamon toimitusjohtaja Jani Nieminen.

Kuvan lähde: Kojamo.

Edellinen artikkeliInvestors House: Asuntovuokraus yllätti huhtikuussa – koronakriisissä kasvua 10 prosenttia
Seuraava artikkeliSijoittajabarometri: Koronakriisillä ei vaikutusta kuluvan vuoden asuntovuokratuottoihin