Espoon Kerasta ekologinen kaupunginosa 14 000 asukkaalle

Keran kehittäminen alkaa junaradan eteläpuolelta Keran Hallien ympäristöstä. Kuva: Arkkitehtitoimisto B&M Oy.

Espoon Keran aseman seutu muuttuu logistiikka-alueesta urbaaniksi kaupunginosaksi, johon tulee hyvät lähipalvelut ja työpaikkoja. Espoon kaupunginhallitus hyväksyi Keran asemakaavan muutoksen ja käsitteli maankäyttösopimuksia  kokouksessaan maanantaina 23. elokuuta.

Keran kehittäminen alkaa junaradan eteläpuolelta Keran Hallien ympäristöstä. Rantarata rajaa kaava-aluetta pohjoisessa. Lännessä aluetta sivuaa Kehä II. Etelässä alue rajautuu Nihtimäen pientaloalueeseen ja idässä Karantiehen (Karamalmintie). Kaava-alueen pinta-ala on 27,3 hehtaaria.

Kera on määritelty korkean rakentamisen alueeksi. Korkeat kerrostalot tulevat aseman ympäristöön.  Koko Keran alueelle on arvioitu tulevan aikanaan noin 14 000 asukasta.

Asuinkortteleiden keskelle tulee Keranpuisto, jonka kautta johdetaan jalankulku- ja pyöräilyreitti radan ali. Puiston äärellä on varaus koululle ja kahdelle päiväkodille.

Liikkuminen painottuu julkisen liikenteen ohella pyöräilyyn ja kävelyyn. Kera rakentuu pian rakenteille lähtevän kaupunkiradan yhdeksi tärkeäksi asemanseuduksi.

Kiertotalouden mallialue

Espoon kaupunki kehittää Kerasta kiertotalouden kansainvälistä esimerkkiä yhdessä asukkaiden, maanomistajien, yritysten ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

Kiertotalous Kerassa tarkoittaa esimerkiksi tilojen väliaikaiskäyttöä, uusia energiaratkaisuja ja liikkumisen muotoja sekä urbaania ruoantuotantoa. Digitaalisuutta taas sovelletaan Kerassa muun muassa materiaali- ja energiatehokkaan rakentamisen, jätehuollon sekä energiankulutuksen suunnittelussa ja optimoinnissa.

S-ryhmä suuri maanomistaja

Maankäyttösopimusten tuloilla katetaan alueen asuinrakentamisen mahdollistamiseksi tarvittavan kunnallistekniikan kustannukset. Maanomistajien ja Espoon kaupungin tekemiin maankäyttösopimuksiin liittyy Keran alueen kehittämissitoumus, jonka tavoitteena on, että Kerassa tehdään tiivistä yhteistyötä ja kehitetään kestäviä ja vähäpäästöisiä ratkaisuja.

Suurin maanomistaja radan eteläpuolella on S-ryhmä, joka omistaa myös Keran Hallit.  Väliaikainen toiminta Keran Halleilla jatkuu S-ryhmän mukaan ainakin kesään 2025 asti.

Kaksi muuta Keran aluetta koskevaa kaavaa on valmistelussa. Seuraavaksi radan pohjoispuolen teollisuusalue muutetaan asuinalueeksi. Myöhemmin myös Keran Hallien eteläpuolella sijaitseva Kutojantien alue uudistuu. Sinne rakennetaan sekä asuntoja että liiketiloja.

Keran kehittäminen alkaa junaradan eteläpuolelta Keran Hallien ympäristöstä. Kuva: Arkkitehtitoimisto B&M Oy.

Kuvan lähde: Arkkitehtitoimisto B&M Oy.

Edellinen artikkeliRT vaatii varainsiirtoveron poistoa ja toimivia asuntomarkkinoita
Seuraava artikkeliMiten kauppakeskukset herätetään henkiin? Nämä viisi ilmiötä sen ratkaisevat